Gratis elektronische bibliotheek

SPREKEN OVER GOD ALS VADER - Anne Provoost

PRIJS: GRATIS
FORMAAT: PDF EPUB MOBI
DATUM VAN PUBLICATIE: none
BESTANDSGROOTTE: 6,64
ISBN: 9789025946418
TAAL: NEDERLANDS
AUTEUR: Anne Provoost

Het beste pdf boek van SPREKEN OVER GOD ALS VADER dat u hier kunt vinden

Omschrijving:

'Spreken over God als vader', voor de christelijke traditie de eeuwen door van wezenlijke betekenis, wordt in deze tijd vanuit feministisch perspectief onder kritiek gesteld. Het verzet richt zich tegen de dominantie van deze vorm van spreken vanuit de overtuiging dat in naam van 'God de vader' de machtsongelijkheid tussen mannen en vrouwen wordt gesanctioneerd. Wat betekent dat voor de christelijke traditie? Wordt ze erdoor in haar hart getroffen of kan zij de kritiek afdoen als niet rakend aan haar ware intenties? Of is er een derde mogelijkheid, omdat het in het spreken over God anders kan? In dit boek wordt gezocht naar een manier om de feministische kritiek op het spreken over God als vader recht te doen, zonder daarmee buiten de christelijke traditie te treden. De gedachtengang wordt ontwikkeld in gesprek met verschillende auteurs. Voor een analyse van de feministische kritiek op 'God als vader' is de keus gevallen op Mary Daly's 'Beyond God the Father'. Voor een confrontatie van

...zijn in liefde. Over God als Vader spreken, God als "onze Vader" aanspreken—voor sommige christenen is het vanzelfsprekend, voor andere christenen roept het aarzeling op: wil God wel echt mijn Vader zijn? Of op een andere manier: heeft God niet evenzeer moederlijke gevoelens voor ons? De Heidelbergse Catechismus benadrukt zowel in de zondagen over de geloofsbelijdenis als in… Jezus' spreken over God is nooit vrijblijvend, maar toont ons een mensbetrokken God ... Refoweb | God als een Vader | Refoweb ... . Hij spreekt nooit over God op zich, als een soort neutraal, onverschillig 'zijnsfeit', maar verbindt God steeds met de idee van koningschap en heerschappij ( zie 320: Rijk Gods). Spreken over God kan eigenlijk niet, spreken tot God wel 5 juni 2012, 0:00. De protestantse kerk heeft een boekje gemaakt, genaamd 'Spreken over God'. Maar dat is in wezen onmogelijk. Binnen het christendom is God het eeuwig wezen, dat alle dingen schept en behoudt. De Bijbel en de Tr ... Onze Vader. Christelijk spreken over God | Karl Barth.nl ... . Hij spreekt nooit over God op zich, als een soort neutraal, onverschillig 'zijnsfeit', maar verbindt God steeds met de idee van koningschap en heerschappij ( zie 320: Rijk Gods). Spreken over God kan eigenlijk niet, spreken tot God wel 5 juni 2012, 0:00. De protestantse kerk heeft een boekje gemaakt, genaamd 'Spreken over God'. Maar dat is in wezen onmogelijk. Binnen het christendom is God het eeuwig wezen, dat alle dingen schept en behoudt. De Bijbel en de Traditie verwijzen naar God in persoonlijke termen, als iemand die is, die spreekt, die ziet, hoort, handelt en liefheeft. Christenen geloven dat God een wil en een persoonlijkheid heeft en een almachtig, goddelijk, oneindig goed, liefdevol en barmhartig wezen is. Dat kun je in de bijbel ook terugvinden in het spreken over God. Geen mens in de bijbel spreekt ooit over God als: Mijn Vader. wel mijn God, vergelijk Ruth Uw God is mijn God. ook mijn Herder, David in Psalm 23:1. nooit: mijn Vader Laat staan dat ooit een mens God aansprak als: mijn Vader. Zo spraken alleen de heidenen hun goden aan.. Jer.2:27 Vervolgens is het nodig om zeer zorgvuldig te spreken over Jezus, Die in onze plaats Gods toorn heeft gedragen. ... maar als tot een goede Vader die we met onze ontrouw op het hart hebben getrapt. Hijzelf spreekt steeds over God als zijn 'Vader'. De eerste christelijke gemeente neemt dit met en van Hem over, heel duidelijk bijvoorbeeld in het 'Onze Vader'. 'Onze Vader' wil daar immers zeggen: van ons mensen samen met Jezus....